Kompresory - rozdelenie IV - Skrutkové kompresory

17.02.2008, 20:16,

Ako sme si už povedali v našej sérii, kompresory rozdeľujeme na : piestové a rotačné.  

Skrutkové kompresory patria medzi rotačné objemové kompresory. 

 


Kompresor skrutkový - rez skrutky

Moderné skrutkové kompresory sú schopné nahradiť zastaralé piestové kompresory, už od malých príkonov 2,2 - 4 kW až po 200 a viac kW.

Moderné rotačné skrutkové kompresory vynikajú vysokou účinnosťou a dlhou životnosťou. Používajú sa v priemyslových prevádzkach. Ich veľkou výhodou oproti piestovým kompresorom je nízka hlučnosť.

   Základný princíp :

Pracovnú časť skrutkových kompresorov tvoria skrutkový blok s dvoma skrutkovými rotormi, otáčajúcimi sa v skrini.


Skrutkové kompresory sú konštrukčne rozdelené na bezmazné a mazané.

 

Rez bloku skrutkového kompresora - kresba

 

Skrutkové kompresory mazané

jednoduchšie kompresory. Rotory mazaného skrutkového kompresora sa pri prevádzke navzájom odvaľujú a do sania je vstrekovaný špeciálny olej. Ten má v priestore kompresorov  tri funkcie. Zaisťuje priebežné mazanie skrutkových rotorov, aby pri ich odvaľovaní nedošlo k zadretiu. Ďalšou funkciou je vytesnenie minimálnej vôle medzi rotormi a tým podstatné zvýšenie objemovej účinnosti kompresora. Treťou funkciou je chladenie skrutkovej jednotky ale aj stlačeného vzduchu  v pracovnom priestore kompresora, čím dochádza k zvýšeniu účinnosti. Na výstupe z kompresorovej jednotky  je však zmes stlačeného vzduchu a značného množstva oleja. Preto je vždy na výtlaku umiestnený separátor oleja. 

Separátor oleja zvyčajne  slúži  ako olejová nádrž pre zásobu oleja. Pre vysoké pracovné teploty oleja a tiež pre obnovenie jeho chladiacej funkcie je vždy daný do systému stroja aj chladič oleja a dochladzovač stlačeného vzduchu.Pre zachytenie nečistôt v olejovej náplni je v kompresore umiestnený olejový filter. Na saní kompresorapred sacou klapkou je umiestnený vzduchový filter. Jeho úlohou je zabrániť nasatiu nečistôt do skrutkovej jednotky a zabrániť jej poškodeniu. Ventilátor slúži na znížení teploty vo vnútri kompresora. Býva pohaňaný z hlavného motora alebo má samostatný motor.

 

Skrutkové kompresory bezmazné sú drahšie, zložitejšie a pomerne málo účinné kompresory. Skrutkovice rotorov sa nedotýkajú, medzi ich plochami je nastavená minimálna vôľa, ktorá je  zaisťovaná veľmi presnými rozvádzacími ozubenými kolesami. Vzhľadom k vysokej cene bezmazných skrutkových kompresorov, ale aj vzhľadom pre vysokú účinnosť dnešných zariadení na úpravu stlačeného vzduchu a tým rozširujúce sa možné použitie mazaných kompresorov, sú používané v malom množstve pre najnáročnejšie použitie čistého stlačeného vzduchu. 

Bezmazný skrutkový kompresor
 Bezmazné kompresory sa používaju v potravinárstve, pharmaceutickom priemysle a pod. 

 

 

Konštrukcia skrutkového kompresora

 

 

Princíp prevádzky skrutkového kompresora

  1. Vstupný vzduchový filter
  2. Vstupný ventil
  3. Kompresorový blok - rotačný skrutkový
  4. Separator olej / vzduch
  5. Chladič oleja
  6. Dochladzovač vzduchu
  7. Olejový filter
  8. Odlučovač kondenzátu
  9. Odvádzač kondenzátu
  10. Teplotný ventil
 

Vzhľadom k spôsobu prevádzky, celkom odlišnému od piestových strojov, sú skrutkové kompresory bohato istené, ovládané a hlavne riadené počítačovou jednotkou. Aby sa zabránilo poškodeniu skrutkového kompresora sú strojom predpísané pravidelné servisné intervaly. A vzhľadom k tomu je ich aj základný servis nemysliteľný bez využitia autorizovaných servisných stredísk, ktoré sú porovnateľné s modernými značkovými autoopravovňami.

 

Súvisiace články :

Kompresory - rozdelenie I

Kompresory - rozdelenie II - Piestové kompresory

Kompresory - rozdelenie III - Dôchadlá

Kompresory - rozdelenie IV - Skrutkové kompresory

 

  

 
« Späť


Diskusia: "Kompresory - rozdelenie IV - Skrutkové kompresory"
Dátum: Meno: Komentár:
- Žiadne komentáre -
Pridať komentár | Zobraziť všetky komentáre